3/14/2014

Mokry piernik

W moim rodzinnym domu nigdy nie piekło się pierników. Ani tych w formie ciasta, ani takich zdobiących choinkę. Postanowiłam nadrobić zaległości i zrozumieć o co chodzi z tą miłością do tego właśnie rodzaju wypieków. Przepis na idealne pierniczki znalazłam u Aganiok. Przyszła więc pora na poszukiwanie piernikowego ciasta. Ten rodzaj ciasta zawsze kojarzył mi się ciastami suchymi i ciężkimi. Nic bardziej mylnego. Zmieniłam jednak zdanie po wypróbowaniu tego właśnie przepisu. Piernik ten piecze się 3-4 tygodnie przed świętami. Musimy pamiętać, żeby raz w tygodniu poddać go nasączaniu. Piernik wyszedł fantastyczny. Wilgotny i bardzo aromatyczny. Nie wyobrażam sobie bez niego świąt. Jeżeli nie boicie się eksperymentów to polecam spróbować piernik z burakami.

Składniki:

  • 50 dag mąki
  • 25 dag cukru
  • 25 dag miodu
  • 130 ml wódki
  • 2 jajka
  • czubata łyżka masła
  • łyżeczka przyprawy do pierników
  • 2 łyżki kakao
  • łyżeczka sody
  • 25 dag suszonych śliwek
  • 50 ml kawy rozpuszczalnej
  • polewa czekoladowa
  • powidła/dżem do przełożenia ciasta
Sposób przygotowania: Śliwki zaparzamy wrzątkiem. Odsączamy i kroimy na małe kawałeczki. W rondelku podgrzewamy miód z cukrem i przyprawami. Dodajemy masło, studzimy. Wbijamy jajka i mieszamy. Dodajemy mąkę, sodę rozpuszczoną w 1/3 szklanki wody, wódkę (30 ml), kakao i śliwki. Wyrabiamy ciasto i przekładamy do podłużnej formy (30 x 11cm) wysmarowanej masłem (lub wyłożonej papierem do pieczenia). Pieczemy godzinę w 180 stopniach. Po wystudzeniu wyjmujemy z formy. Zawijamy w folię i odstawiamy na 1 tydzień. Po tygodniu nasączamy kawą wymieszaną z 50 ml wódki (użyłam do tego celu strzykawki). Ponownie zawijamy w folię i odstawić na kolejny tydzień. Piernik kroimy  na 3 plastry. Każdy blat ciasta nasączamy resztą wódki, przekładamy powidłami i łączymy wszystkie części.Wierzch ciasta zdobimy polewą czekoladową. Gdy polewa zastygnie zawijamy w folię i odstawić na kolejny tydzień.

Ilość porcji: ok. 10
Czas przygotowania: ok. 2 h plus leżakowanie ciasta
Koszt przygotowania: ok. 20 zł

Źródło: Smaki Mojego Domu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Pobite gary Barbary , Blogger